
Poznaj historię powstania legendarnej gry komputerowej!
Nie ma fana gier MMORPG, który nie słyszałby o World of Warcraft. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że każdy z nich z pewnością miał okazję zanurzyć się w świecie Warcrafta na dłużej. Jedni go kochają inni krytykują. Wydaje się jednak, że więcej jest tych pierwszych. W końcu nie bez powodu ten tytuł zgarnął tyle nagród. W związku z tym, że Uniwersum Warcrafta ma już ponad 20 lat, postanowiliśmy się cofnąć do jego początków, a dokładniej mówiąc, do czasów, gdy Blizzard opracowywał pierwszą wersję tej produkcji, teraz określanej jako Vanilla.
World of Warcraft i Blizzard
Uniwersum Warcrafta to nie tylko gry, ale także komiksy, opowiadania, a nawet książki. Wszystko to buduje niesamowity świat Azeroth. Dzisiaj jednak chcemy nieco powspominać i przybliżyć Wam historię pracy nad World of Warcraft.

O tym, że produkcją tej gry zajął się legendarny Blizzard, nie trzeba nikomu przypominać. W końcu to amerykańskie przedsiębiorstwo zasłynęło już wcześniej za sprawą takich gier jak Diablo czy Warcraft. Co jednak ciekawe, mimo pierwszych sukcesów, firma nadal nie prezentowała się imponująco. Menedżerowie zespołu pracowali przy biurach stojących na korytarzu, a wszystkie budżety przeznaczane były właśnie na pracę nad World of Warcraft. Ta gra już od początku planowana była jako ogromne przedsięwzięcie, które trwać miało nawet kilka lat.
Sytuacji nie ułatwiał fakt, że drugi zespół w tym samym czasie pracował także nad innym tytułem – Warcraft 3. Na czele każdego z nich stal zaś Rob Pardo, czyli główny projektant. Można zatem jedynie sobie wyobrazić, że ręce miał pełne roboty.
Początkowo zespół pracujący nad World of Warcraft liczył 40 osób, a budżety i zasoby przeznaczne były głównie na Warcraft 3.
Z czasem jednak potrzeby się zwiększały i to do tego stopnia, że docelowy zespół w WoW liczył ponad 70 osób. Stworzenie World of Warcraft zajęło Blizzardowi 5 lat. Budżet wyniósł ok. 50 milionów euro.
Questy i jeszcze raz questy
Co miała stać za sukcesem World of Warcraft? W końcu nie brakowało innych MMORPGów. W tej grze postawiono jednak na questy, które miały jeszcze bardziej zaangażować graczy w rozgrywkę i pozwolić na zrzeszenie społeczności. Zespół przystąpił zatem do pracy. Opracował mnóstwo questów, a następnie wysłał je na testy. Okazało się jednak, że liczba ta nie jest wystarczająca. Gra sprawiała wrażenie niekompletnej. Z tego też względu liczbę questów zwiększono i to 10-krotnie!

Pierwsze problemy wśród graczy

Co ciekawe, dość szybko pojawił się problem, którego zespół tworzący World of Warcraft nie przewidział. Wielu graczy spędzało na rozgrywce tak wiele czasu, ze praktycznie się z niej nie wylogowywało. Brzmi jak marzenie producenta gier? Niekoniecznie. Gracze, którzy nie mogli pozwolić sobie na tak intensywną rozgrywkę zdobywali mniej expa, przez co łatwo się zniechęcali w rywalizacji. Właśnie dlatego postanowiono, że początkowe 100% expa z czasem zmieniało się tylko w 50%. Jak można było się spodziewać, wywołało to powszechne niezadowolenie. Zespół Blizzard do sprawy musiał podejść nieco inaczej.
Zamiast narzucać ograniczenia, postanowił nagradzać tych, którzy od dłuższego czasu nie logowali się do gry. Gracze po dłuższej nieobecności otrzymywali podwójny exp. Rozwiązanie proste i zadowalające, a efekt został osiągnięty.
Premiera World of Warcraft i kolejne wyzwania
Premiera World of Warcraft odbyła się pod koniec 2004 roku i miała miejsce zarówno w USA jak i w Australii.
W Europie gra zadebiutowała w lutym 2005 roku i niemal od razu stała się wielkim hitem.
Blizzard nie spodziewał się aż tak dużego zainteresowania. Tysiące graczy w jednej lokacji sprawiły, że łatwo było o obciążenie serwera. Zespół World of Warcraft także po premierze miał zatem mnóstwo pracy. Prawdopodobnie już wtedy uświadomił sobie, że to dopiero początek przygody.